Hetty Gehring
Home biografie coaching nieuws boek publicaties in English contact

FOTO’S MARCEL PRINS

Zangcoaching

Zingen vanuit de stromende adem, zoals ik dat heb geleerd bij Margreet Honig, staat aan de basis van mijn zanglessen. Het is zingen zoals je lacht: de adem heeft het initiatief, het lichaam reageert hierop en de klank komt voort uit dit samenspel. Je hoeft niet iets nieuws uit te vinden, en geen trucs aan te leren. Het is een natuurlijke manier van zingen, wat niet betekent dat je niets hoeft te doen. Vaak gaat het er om, terug te vinden wat de adem en het lichaam al weten.

In de lessen gaat het vanzelfsprekend niet alleen over de adem. Het begint al bij een goede houding, en een goede inademing. Daarmee bouw ik aan een ‘goed instrument’. Als de adem goed kan stromen, komen de verschillende onderdelen van het zingen, zoals je resonantie, de ademsteun en de manier waarop je de tekst uitspreekt, bij elkaar. Dan ervaar je zingen als een geheel. Door het instrument voor je te laten spreken, wordt je zingen persoonlijker en komt er ruimte voor vreugde en ontroering. Dat is het uiteindelijke doel van zingen.

De lessen duren 60 minuten, en de eerste les is altijd een proefles.

Ademcoaching en ademsteuncoaching

Zangers voelen zich vaak onzeker over hoe ze hun adem gebruiken en al helemaal over de manier waarop ze de ademsteun toepassen.

In een eenmalige les is het mogelijk hierover advies te krijgen. Er wordt gekeken wat de adem nu eigenlijk doet, en graag wil, en hoe ‘zacht’ de adem aanvoelt. Een terugkeer naar de adem, door middel van een aantal ademoefeningen, helpt hierbij. Zangers die gewend zijn te sparen op hun adem, mogen hun adem guller leren gebruiken, wat voor velen een openbaring is. Het middenrif reageert er beter op. Hierdoor kunnen ze langer met hun adem, en de kwaliteit van de gezongen klank verbetert.

Na deze ademles is er de mogelijkheid door te gaan met zangles, of met een pakket van vijf ademsteunlessen.

Hierbij komen in een beknopte vorm alle aspecten van het zingen aan bod, die er toe leiden dat het contact met het lichaam, en hoe de adem hierin werkt, verbetert. Vaak raakt door een verkeerde programmering dit contact ondergesneeuwd, waardoor ademsteun als ‘vaag’ of ‘niet te leren’ wordt ervaren.