Hetty Gehring
Home biografie coaching met wie werk ik boek/publicaties blog in English contact

Het grootste misverstand over adem is, dat je er bij het zingen zuinig mee om moet springen. Adem moet juist gul en zonder enig voorbehoud gegeven worden.

Het is bizar je te realiseren dat adem zo belangrijk is en toch als eerste het loodje legt: als er in de opbouw van het lichaam ook maar één blokkade zit, kan de adem dáár niet passeren en doorstromen.


Ik ben in mijn werk de afgelopen jaren veel uitspraken over de adem tegengekomen. In Adem is overal bespreek ik er een zestal:

De adem bij het zingen is precies hetzelfde als in het dagelijks leven. De adem komt overal in je lichaam. Je hoort je adem te sparen bij het zingen. Je moet tijdens het zingen de adem laag houden. Ademsteun is het middenrif laag houden. Ademsteun is moeilijk te leren.

ADEM IS OVERAL

ADEMEN IN ESTLAND

VIJF VRAGEN OVER ADEMSTEUN

Adem je anders als je zingt? Inademen gaat zoals altijd, maar de uitademing gaat gecontroleerd. De gecontroleerde dosering van de uitademing heet ademsteun.

Nu is het bij het zingen de kunst ervoor te zorgen dat je zingend de adem naar buiten laat stromen, maar dat het middenrif niet teruggaat in deze ruststand. Je doet dat onbewust als je hoest. Bij zingen moet je je er bewust van worden.

Zingen op de stroom van de adem  kun je voelen in je lijf en herkennen aan de klank, leg ik uit in de eerste workshop. Ik sta tegenover 3 mannen en 69 vrouwen. Estland heeft een grote koortraditie, en daar is het land trots op.

Maar het werk van koordirigenten in Estland is daardoor ook zwaar. En het salaris laag. Iedere basisschool heeft een muziekdocent, die daarnaast het schoolkoor leidt. En, onbetaald, alle koren in de buurt.

ADEM IS ALS DE WIND

INTERVIEW IN TROUW

Bij zangers die zijn vastgelopen, begin ik bij wat ze wél mogen: adem laten lopen, klank maken, de snelheid van de adem voelen. Dat werkt bevrijdend.

Wij zeggen: ‘we halen adem’. Nee, wij krijgen adem. Iedere paar seconden zorgt het middenrif voor een reflex die ons doet ademhalen. Door dit middenrif bewust te leren gebruiken kunnen zangers lucht reguleren, en power in hun stem leggen.




ADEM IS EMOTIE

Als je lacht bedenk je van tevoren niet hoe hoog of hoe hard je dat eens zult gaan doen. Als je ‘hhaa’ zegt met je gewone stem komt de lucht op gang, het middenrif reageert in een split second, en de klank komt tot stand zonder dat je nadenkt over welke spieren je gebruikt of welk geluid je wil horen.

Zo kan het met zingen ook, meent Hetty Gehring. ‘Het gaat erom dat je erop vertrouwt dat je lichaam weet wat het moet doen.’

FRANCINE OP ZANGLES

Journalist en amateurzangeres Francine Postma bezoekt elke twee maanden een andere zangdocent.

‘Al jaren vraag ik me af hoe het toch komt dat mijn stem lachend met gemak uitschiet tot een hoge A, terwijl ik zingend bij een hoge F al begin te knijpen.

Ik besluit mijn licht op te steken bij Hetty Gehring, zangdocent en schrijfster van het boek Zing zoals je lacht.’

Zingen is helemaal niet zo ingewikkeld. Het is vooral een heleboel dingen níet doen.

ADEM VERBINDT

Wie naar adem gaat kijken, wordt kwetsbaar, het komt dichtbij. Adem is basaal, dat voelen we allemaal in het dagelijks leven: als we schrikken, stokt meteen onze adem, ademen we niet lekker door, dan voelen we ons niet fijn en krijgen we op langere termijn ook klachten.

De adem heeft voor mij bij het zingen, letterlijk en figuurlijk, het laatste woord. Prachtig toch, dat in het loslaten nu net de verbinding ligt.

wind adem trouw vijf vragen francine estland emotie adem verbindt wind adem trouw vijf vragen francine estland emotie adem verbindt