Het Zangatelier

Het Zangatelier © Hetty Gehring. Webmaster phmluttikhuis@gmail.com.  | Illustraties: Maria Luttikhuis

Bij zangers die zijn vastgelopen, begin ik bij wat ze wél mogen:

adem laten lopen, klank maken, de snelheid van de adem voelen. Dat werkt bevrijdend.


Aan de hand van 25 vragen, met tientallen praktische tips en 67 concrete oefeningen, beschrijf ik  hoe je zingt vanuit de stromende adem. Het boekje telt 84 pagina’s.


De vragen zijn onderverdeeld in zes thema’s: zingen vanuit de stromende adem, voorwaarden om goed te zingen, ademsteun en stromende adem, over resonantie en registerovergangen, adem en tekst, adem en ontroeren.


Meer informatie over het boekje, en hoe je het kunt bestellen, lees je hier>>


Een interview naar aanleiding van de verschijning van Zing zoals je lacht in ZINGmagazine (november/december 2016) lees je hier>>

ZING ZOALS JE LACHT

Het grootste misverstand over adem is, dat je er bij het zingen zuinig mee om moet springen. Adem moet juist gul en zonder enig voorbehoud gegeven worden.


Het is bizar je te realiseren dat adem zo belangrijk is en toch als eerste het loodje legt: als er in de opbouw van het lichaam ook maar één blokkade zit, kan de adem dáár niet passeren en doorstromen.


ADEM IS ALS DE WIND

Ik ben in mijn werk de afgelopen jaren veel uitspraken over de adem tegengekomen. In Adem is overal  bespreek ik er een zestal:


De adem bij het zingen is precies hetzelfde als in het dagelijks  leven. De adem komt overal in je lichaam. Je hoort je adem te sparen bij het zingen. Je moet tijdens het zingen de adem laag houden. Ademsteun is het middenrif  laag houden. Ademsteun is moeilijk te leren.

ADEM IS OVERAL

Artikelen schrijven

Schrijven over mijn vak helpt mij om mijn gedachten aan te scherpen. Zo leer ik hoe ik aan leerlingen het beste kan uitleggen wat ik bedoel.


Mijn eerste artikel, Adem is als de wind, verscheen in 2006 in ‘De Liedvriend’, daarna ben ik blijven publiceren. Verder heb ik twee jaar lang online ‘ademtips’ gegeven, voor degenen die zich daarvoor hadden ingeschreven. Al die publicaties hebben geleid tot het boekje Zing zoals je lacht. Of het daarbij blijft, zal de tijd leren.


ADEM VERBINDT

ADEMEN IN ESTLAND

VIJF VRAGEN OVER ADEMSTEUN

Adem je anders als je zingt? Inademen gaat zoals altijd, maar de uitademing gaat gecontroleerd. De gecontroleerde dosering van de uitademing heet ademsteun.


Nu is het bij het zingen de kunst ervoor te zorgen dat je zingend de adem naar buiten laat stromen, maar dat het middenrif niet teruggaat in deze ruststand. Je doet dat onbewust als je hoest. Bij zingen moet je je er bewust van worden.

Wie naar adem gaat kijken, wordt kwetsbaar, het komt dichtbij. Adem is basaal, dat voelen we allemaal in het dagelijks leven: als we schrikken, stokt meteen onze adem, ademen we niet lekker door, dan voelen we ons niet fijn en krijgen we op langere termijn ook klachten.


De adem heeft voor mij bij het zingen, letterlijk en figuurlijk, het laatste woord. Prachtig toch, dat in het loslaten nu net de verbinding ligt.

Zingen op de stroom van de adem  kun je voelen in je lijf en herkennen aan de klank, leg ik uit in de eerste workshop.


Deze manier van zingen heeft alleen kans van slagen als het lichaam goed gedragen wordt: niet ingezakt, maar ook niet gespannen. Het begint dan ook met een goede houding, staand én zittend.  

Lees het artikel>>

Lees het artikel>>

Lees het artikel>>

Lees het artikel>>

Lees het artikel>>

Adem is als de wind Adem is overal Vijf vragen over adem Adem verbindt Boek ZINGmagazine Estland