Hetty Gehring
Home biografie coaching met wie werk ik boek/publicaties blog in English contact

Zing zoals je lacht  is een uitgave van Broekmans & Van Poppel.

Het boek is te koop in hun winkels in Utrecht en Badhoevedorp,

of te bestellen via de website van

Broekmans & Van Poppel.

Het kost € 12,95 (exclusief eventuele verzendkosten).


Bestel hier>>

Boek - Zing zoals je lacht

Heb ik als zanger een speciale inademing nodig? Hoe pas ik ademsteun goed toe? Hoe krijg ik snel weer nieuwe adem? Is zingen vanuit de stromende adem een methode?

Dit zijn vier van de 25 vragen over de adem bij het zingen, waarop ik in het boek Zing zoals je lacht antwoord geef. Het boek is verrijkt met tientallen praktische tips en 67 concrete oefeningen, die je kunnen helpen om de antwoorden te begrijpen. Het boekje telt 84 pagina’s.

De meeste vragen gaan rechtstreeks over adem bij het zingen. In sommige komt de adem zijdelings aan bod: Hoe verhouden adem en resonantie zich tot elkaar? Spreek ik de tekst op dezelfde manier uit bij zingen als bij spreken? Hoe kan ik ontroeren zonder mijn techniek te vergeten? Hoe kan ik mij vrijer voelen op het podium?

De vragen zijn onderverdeeld in zes thema’s: zingen vanuit de stromende adem, voorwaarden om goed te zingen, ademsteun en stromende adem, over resonantie en registerovergangen, adem en tekst, adem en ontroeren.

Het grootste misverstand over adem is, dat je er bij het zingen zuinig mee om moet springen. Adem moet juist gul en zonder enig voorbehoud gegeven worden.

Het is bizar je te realiseren dat adem zo belangrijk is en toch als eerste het loodje legt: als er in de opbouw van het lichaam ook maar één blokkade zit, kan de adem dáár niet passeren en doorstromen.


Ik ben in mijn werk de afgelopen jaren veel uitspraken over de adem tegengekomen. In Adem is overal bespreek ik er een zestal:

De adem bij het zingen is precies hetzelfde als in het dagelijks leven. De adem komt overal in je lichaam. Je hoort je adem te sparen bij het zingen. Je moet tijdens het zingen de adem laag houden. Ademsteun is het middenrif laag houden. Ademsteun is moeilijk te leren.

ADEM IS OVERAL

ADEMEN IN ESTLAND

VIJF VRAGEN OVER ADEMSTEUN

Adem je anders als je zingt? Inademen gaat zoals altijd, maar de uitademing gaat gecontroleerd. De gecontroleerde dosering van de uitademing heet ademsteun.

Nu is het bij het zingen de kunst ervoor te zorgen dat je zingend de adem naar buiten laat stromen, maar dat het middenrif niet teruggaat in deze ruststand. Je doet dat onbewust als je hoest. Bij zingen moet je je er bewust van worden.

Zingen op de stroom van de adem  kun je voelen in je lijf en herkennen aan de klank, leg ik uit in de eerste workshop. Ik sta tegenover 3 mannen en 69 vrouwen. Estland heeft een grote koortraditie, en daar is het land trots op.

Maar het werk van koordirigenten in Estland is zwaar. En het salaris laag. Iedere basisschool heeft een muziekdocent, die ook het schoolkoor leidt. En, onbetaald, alle koren in de buurt.

ADEM IS ALS DE WIND

INTERVIEW IN TROUW

Bij zangers die zijn vastgelopen, begin ik bij wat ze wél mogen: adem laten lopen, klank maken, de snelheid van de adem voelen. Dat werkt bevrijdend.

Wij zeggen: ‘we halen adem’. Nee, wij krijgen adem. Iedere paar seconden zorgt het middenrif voor een reflex die ons doet ademhalen. Door dit middenrif bewust te leren gebruiken kunnen zangers lucht reguleren, en power in hun stem leggen.




ADEM IS EMOTIE

Als je lacht bedenk je van tevoren niet hoe hoog of hoe hard je dat eens zult gaan doen. Als je ‘hhaa’ zegt met je gewone stem komt de lucht op gang, het middenrif reageert in een split second, en de klank komt tot stand zonder dat je nadenkt over welke spieren je gebruikt of welk geluid je wil horen.

Zo kan het met zingen ook, meent Hetty Gehring. ‘Het gaat erom dat je erop vertrouwt dat je lichaam weet wat het moet doen.’

FRANCINE OP ZANGLES

Journalist en amateurzangeres Francine Postma bezoekt elke twee maanden een andere zangdocent. ‘Al jaren vraag ik me af hoe het toch komt dat mijn stem lachend met gemak uitschiet tot een hoge A, terwijl ik zingend bij een hoge F al begin te knijpen.

Ik besluit mijn licht op te steken bij Hetty Gehring, zangdocent en schrijfster van het boek Zing zoals je lacht.’

Zingen is is vooral een heleboel dingen níet doen.

ADEM VERBINDT

Wie naar adem kijkt, wordt kwetsbaar, het komt dichtbij. Adem is basaal, dat voelen we allemaal in het dagelijks leven: als we schrikken, stokt onze adem, ademen we niet lekker door, dan voelen we ons niet fijn en krijgen we op termijn ook klachten.

De adem heeft voor mij bij het zingen, letterlijk en figuurlijk, het laatste woord. Prachtig toch, dat in het loslaten nu net de verbinding ligt.

wind adem trouw vijf vragen wind adem trouw vijf vragen francine estland emotie adem verbindt

Artikelen en interviews

In 2006 schreef ik een uitgebreid artikel over de adem bij het zingen in De Liedvriend. Het was het eerste van een achttal artikelen en interviews over mijn manier van werken.

Hieronder zijn ze terug te lezen. Ze verschenen behalve in De Liedvriend ook in Zing Magazine, dagblad Trouw en het bulletin van de Nederlandse Vereniging van Zangpedagogen (NVZ).


francine estland emotie adem verbindt

MEER ZORG VOOR DE OUDERE ZANGER

Zangers hebben een zwaar beroep. Misschien niet op dezelgfde manier als een bouwvakker, maar tot je AOW-leeftijd doorgaan met zingen is niet voor iedereen weggelegd.

[...] Zangers gaan door tot er hoorbare problemen ontstaan, want ‘the show must go on’

oudere zanger